Mia Vänskä: Saattaja. Atena 2011. 308 sivua.
Neljäkymmentävuotias Lilja kokee kolauksen
yksityiselämässään ja muuttaa takaisin tutulle pienelle paikkakunnalle. Kirjan alku imaisee heti mukaansa, ja Liljan tunteisiin on
helppo samastua.
Edelliset asukkaat olivat lähteneet talosta nopeasti ja
ympäristössä oli tapahtunut muutakin järkyttävää, siksi Lilja oli päässyt
muuttamaan takaisin lapsuudenkotiinsa. Tunnelmasta tosiaan pidin tässä kirjassa
ihan erityisesti. Atenan sivuilla kerrotaan, että Vänskä asui lapsuutensa ja
nuoruutensa rintamamiestalossa, jossa oli pelottava kellari, ja siitä lähti
liikkeelle hänen inspiroitumisensa yliluonnollisista kertomuksista.
Vanha puutalo erilaisine äänineen alkaa hiljalleen tuntua
vähän pelottavalta paikalta. Lukija ei tiedä, ovatko pienet kummalliset
tapahtumat Liljan mielikuvituksen tuotetta. Kirjan alussa on kiehtovasti
kuvattu nukahtaminen, uneen lipuminen, ja päähenkilön unimaailma. Paluu
lapsuuden tuoksuihin ja näkymiin herättää alitajuntaan kätkeytyneitä
muistikuvia. ”Koko ajan tulee mieleen juttuja lapsuudesta, joita ei edes
tiennyt muistavansa.”
Samalla kun jännittynyt odotus tiivistyy, myös ihmisten
välillä tapahtuu. Vänskä kutoo mystisen ilmapiirin ohella kokoon myös ihmissuhderomaania.
Näkökulmien vaihtaminen tarinassa ei ole helppoa, olen sen huomannut viime
aikoina. Jos jonkun henkilön pään sisään mennään, mennään sitten kunnolla hänen
ajatuksiinsa ja tuntemuksiinsa, sitä mieltä minä olen: siinä täytyy olla muukin
funktio kuin vain se, että kirjailija kertoo jonkun erillisen tapahtuman yhden
paikalla olleen sivuhenkilön perspektiivistä, täysin irrallisesti, ja jättää hänen
näkökulmansa kokonaan syventämättä. Sen vuoksi ajattelin Saattajaa lukiessani
ensin, että itse olisin jättänyt näkökulmat korkeintaan kahteen selkeään
päähenkilöön, mutta lukemista jatkaessani totesin, että tapahtumien ja
ihmissuhteiden kehittymisen kuvaaminen useamman kokijan kannalta onnistuu
Vänskältä sittenkin sujuvasti.
Saattaja voitti Helsingin Kaupunginkirjaston
tunnustuspalkinnon, eikä suotta: Mia Vänskässä meillä on varsin taitava
kotimainen Stephen King meets Johanna Sinisalo -tyyppinen kirjailijalupaus.
Lukiessa taustalla soi päässäni lakkaamatta eräs PMMP:n biisi, jonka nimeä en
tässä paljasta, koska se kertoisi kirjan tapahtumista liikaa. Arvannette sen
ehkä loppua kohti kirjaa lukiessanne ja voitte itsekin laittaa kyseisen
kappaleen soimaan, joko korvien väliin tai cd-pesään konkreettisesti, sopivaa
tunnelmaa vahvistamaan!
Vänskällä ei ole tarinassaan Sinisalon ekologisia teemoja,
mutta mielenkiintoa ja laajempaa tematiikkaa tuo useiden erilaisten
ihmissuhteiden käsittely sekä jokaiselle yksilölle ainutlaatuisen
elämäntehtävän pohdinta. Elämänlangan rajallisuus tulee mukaan tarinaan, ja
valintojen merkitys, varsinkin sellaisten valintojen, jotka liittyvät lähellä
olevien ihmisten arvostamiseen ja hyvään kohteluun. Vänskä syventää
kiitettävästi kuvausta siitä, miten ystävistä pidetään huolta ja omaa
elämäntehtävää toteutetaan rohkeuttakin vaativissa tilanteissa. Kirjan
takakannessa sanotaan, että kirja kertoo kasvusta vastuun ottamiseen, ja se
tämän kirjan pääteema kolmeen sanaan tiivistettynä varmaan onkin. Virheitä
ihmissuhteissaan ja valinnoissaan tekee jokainen, jotkut isompia ja toiset
pienempiä, mutta virheiden myöntämisen kautta on mahdollisuus uuteen alkuun,
sitäkin tässä mielestäni lohduttavasti kuvataan, mukaansa imaisevan jännitystarinan
muodossa, yliluonnollisilla elementeillä maustettuna.
Hankin Saattajan vuoden 2011 Helsingin kirjamessuilta mutta
luin sen vasta vuoden jälkijunassa, itsenäisyyspäiväviikonloppuna 2012. Silloin
totesin sen niin nautittavasti eteenpäin soljuvaksi, että kiirehdin heti
Akateemiseen ostamaan itselleni joululahjaksi Vänskän järjestyksessä toisen
kirjan, upouuden, jo kannen perusteella jännäksi veikkaamani romaanin Musta
kuu, jota Atenan sivuilla lupaillaan hyytäväksi. Palaillaanpa joulun jälkeen
siihen! :)
Luin vasta nyt jälkikäteen muita arvosteluja kirjasta ja huomasin, että monille on jäänyt päällimmäisenä mieleen kirjan kauhuteema. Se tosiaan on tämän kirjan genre, kotimainen kauhutarina. Minä vain taidan olla tällainen kyökkipsykologi ja ihmissuhde-analyytikko, joka etsii tarinasta aina enemmän sitä, mitä tämä kertoo ihmisen olemuksesta, perusluonteesta, elämänkaaresta ja kehittymisestä yksilönä.
VastaaPoistaEhkä pitää heittää analyysit seuraavassa Vänskässä nurkkaan ja asennoitua Mustaan kuuhun puhtaasti horror-asenteella, silloin minäkin kenties voin saada kutkuttavasti pöyhentyneet niskakarvat. Nyt se luvattu kauhu ei tämän lukukokemuksen aikana minua ainakaan voimakkaasti päässyt valtaamaan.
Ja silti kyllä pidin kirjasta ja tunnelmasta, mutta minulle se oli enemmän haikea ja tärkeimpänä teemana mieleen jäi tosiaan lähellä olevista ihmisistä huolehtiminen ja siinä venyminen, mahdollisuuksien mukaan.